W styczniu 2025r. zainicjowaliśmy kolejne spotkanie, tym razem na temat formy Winobrania, sztandarowej imprezy miejskiej.

Podczas otwartego spotkania  zapytaliśmy przybyłych: jaką macie wizję Winobrania 2025?

O to – mówiąc najogólniej – chodziło podczas czwartkowej. „Dyskusji o Winobraniu”, którą zorganizowaliśmy w gościnnych progach Galerii BWA Zielona Góra przy Al. Niepodległości.

Po 18 latach braku dialogu z mieszkańcami pojawiła się szansa mogli wreszcie przedstawić swoje postulaty, i co nie mniej ważne – liczyć, że nowi zarządzający podejdą do nich z uwagą i zrozumieniem. I tak właśnie się stało. Obecnością dopisali urzędnicy i zielonogórzanie. Było blisko 70 osób.

Dyskusję podzieliliśmy na pięć bloków tematycznych – korowód, miasteczko winiarskie, jarmark, kultura i promocja.
1. Bez wątpienia korowód jest naszą wizytówką. W drugą sobotę Winobrania do miasta zjeżdżają tysiące turystów w oczekiwaniu na słynną paradę. Zgodnie doszliśmy do wniosku, że korowód powinien być opowieścią o tożsamości miasta, mówić o jego przeszłości i czasie teraźniejszym, o nas samych.Być spektaklem, który zostaje w pamięci.
2. Mówiąc syntetycznie – miasteczko winiarskie należy powiększyć i wprowadzić więcej przestrzeni, powinny pojawić się w nim produkty regionalne (np. sery, owoce, warzywa) oraz miejsca sprzyjające degustacji (ławki, stoliki). Był apel o powiększenie strefy rękodzieła, np. twórców biżuterii.
3. Jarmark nie musi przaśny. Wystarczy wystawców poddać selekcji, ograniczyć stoiska z produktami, jakie co niedzielę znajdujemy na zielonogórskiej „giełdzie” i wprowadzić ład estetyczny – ujednolicone stoiska. Apelowaliście też o więcej przestrzeni, by przejście przez deptak nie było udręką.
Padła tez propozycją, by w zrewitalizowanej przestrzeni za teatrem wprowadzić strefę dla najmłodszych oraz zorganizować festiwal minerałów.
4. Kultura? Więcej zespołów z regionu. Niekoniecznie wielkie i drogie koncerty gwiazd, ale stworzenie „szlaku kultury” w wyremontowanych piwnicach. Degustacje, spotkania z ciekawymi ludźmi ze świata kultury i sztuki, wystawy i koncerty. Wrócić do strefy klubowej/chilloutu i mądrze zagospodarować działania kulturalne na Wzgórzu Winnym.
5. Promocja Winobrania powinna być spójna graficznie. Zdaniem zielonogórzan w ogólnopolskich mediach za mało jest materiałów o Winobraniu.
To tylko niektóre z postulatów, które wybrzmiały podczas dyskusji.
Możecie zapoznać się z nimi pod linkiem: DYSKUSJA O WNBR 23.01.2025_PODSUMOWANIE

Jak z realizacją nowego programu w praktyce? Jak z nowymi wyzwaniami poradzi sobie magistrat – czas pokaże. Do problematyki Winobrania będziemy wracać i postaramy się przypilnować, by postulaty zostały wdrożone.
Za zdjęcia dziękujemy Karolinie Spiak z Galerii BWA!